























Van inspirerende settings tot thematische zones en interactieve experiences: een bedrijfsfestival laat mensen voelen, beleven en meedoen. Het is een podium voor het merk, de medewerkers en de bedrijfscultuur, en het brengt de identiteit van een organisatie tot leven op een geheel eigen wijze, die geen enkel ander type event kan evenaren.
Bedrijfsjubileum in festivalvorm
Een bedrijfsjubileum met een festival-tintje is populair en helemaal van nu. Steeds vaker krijgen we de vraag of we voor een 5-, 10-, 25-, 50-, 75- of zelfs 100-jarig jubileum de vertaalslag kunnen maken naar een origineel en spectaculair bedrijfsfestival. Soms ook meerdaags, en gecombineerd met een avond voor klantrelaties, gevolgd door een open dag of familiemiddag, en een spetterende feestavond voor medewerkers.
We begrijpen goed waarom. Een bedrijfsjubileum in festivalvorm is gewoon een prachtige, impactvolle manier om samen stil te staan bij zo’n bijzonder moment, op een manier die verbindt, inspireert en echt een speciale beleving geeft.
Een interessante insteek die zeker het overwegen waard is, is om het festivalconcept te verweven volgens het Jubileum Jaarbooster principe. Zo creëer je een heel jaar vol betekenisvolle momenten, met een bedrijfsfestival als hoogtepunt van het lustrumjaar.
Vermakelijk en zakelijk – beste van twee werelden
Goed om te weten: festivalformats hoeven allang niet meer alleen vermakelijk te zijn. Ze bieden juist ook verrassend sterke én eigentijdse manieren om het meer zakelijke aspect te vertegenwoordigen. Steeds meer decisionmakers van vandaag zijn opgegroeid met festivals. En juist deze generatie weet als geen ander dat een corporate festival niet enkel draait om ‘pleasure’.
Net als wij zien zij de originele mogelijkheden én meerwaarde van dit fenomeen. Zij begrijpen dat het hier gaat om “mixing business with pleasure” — het beste van twee werelden.
EXTRA TIP:
Mocht je de mogelijkheid hebben om het bedrijfsjubileum op eigen terrein te organiseren, dan is dat zeker het overwegen waard. Evenementen op eigen terrein zijn namelijk vrijgesteld van belastingen en komen daardoor niet ten laste van de vrije ruimte: maak slim gebruik van de werkkostenregeling (WKR) om fiscaal voordeel te halen uit je bedrijfsjubileum.
Een bedrijfsfestival is geen 'gewoon' standaard personeelsfeest. Het is een totaalervaring die raakt, inspireert en de bedrijfscultuur naar een hoger niveau tilt. Het combineert ontspanning, entertainment, infotainment en merkbeleving op een manier die zowel medewerkers als klantrelaties in het hart raakt.
In een wereld waarin beleving en betrokkenheid de sleutel zijn tot zakelijk succes, is het bedrijfsfestival hét format om verbinding, loyaliteit en energie te creëren—intern én extern.
De beleving is uniek door de focus op een volledige, meeslepende ervaring die zintuigen prikkelt, een gevoel van gemeenschap creëert en boodschappen op een originele, onvergetelijke manier overbrengt, ver voorbij traditionele events.
– Aaron Jansen, Bureau voor evenementen
Vragen of twijfel over de (on)mogelijkheden voor jullie bedrijfsjubileum? We komen graag langs voor een kennismaking, inventariseren de mogelijkheden en vertalen eerste ideeën naar een realistisch en impactvol inspiratie praatplan. Met ruim 30 jaar ervaring weten we precies waar we op moeten letten.
Interessant detail: dankzij onze ervaring en uitgebreide netwerk met de organisatie van publieks- én corporate festivals verbinden we werelden die je niet zou verwachten. We creëren concepten die corporate vaak overstijgen en maken wat soms onmogelijk lijkt, toch mogelijk.
Na diverse fusies, gecombineerd met het 5-jarige bestaan, was het tijd om tientallen locaties, afdelingen en culturen samen te brengen. Steeds meer organisaties willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid zichtbaar en voelbaar maken. Niet als marketingstatement, maar als authentieke keuze die past bij hun identiteit.
Voor Renewi, als toonaangevend waste-to-product bedrijf , waren deze uitgangspunten, de basis voor hun 5-jarig jubileumfestival.
Een merk. Een missie. Een beleving - Renewi Helden Festival. Na diverse fusies, gecombineerd met het 5-jarige bestaan, was het tijd om tientallen locaties, afdelingen en culturen samen te brengen.
Medewerkers
onderdompelen in één krachtig Renewi merkgevoel, werken aan een gedeelde identiteit en de bedrijfscultuur een stevige boost geven, waren de
belangrijkste drijfveren achter de organisatie van dit event.
Vanuit de briefing volgde eerste gesprekken en inventarisaties. Wensen, behoeften en ambities werden duidelijk geformuleerd en later vertaald naar een inspiratie praatplan. zes maanden van voor-
bereiding volgde.
Interne surveys zijn afgenomen om medewerkers in een vroeg stadium al te betrekken, om zo draagvlak te creëren.
Medewerkers konden hun voorkeuren aangeven over invulling van de programmering. Een belangrijk onderdeel van het event. Dit leverde waardevolle en soms zeker ook verrassende input op.
Het ‘Renewi Helden Festival’ was geboren: een beleving waarin inhoud, emotie en
activatie samenkwamen.
Van zero waste tot zero afstand tussen collega’s. Van uiteenlopende divisies naar één gedeeld ‘wij’. Van losse vestigingen naar een collectief merkverhaal. En dat alles… op één eigen Renewi-eiland als unieke setting.
Vanuit het ‘zero waste’-principe werd alles doorvertaald in zowel logistiek, catering als inzet én hergebruik materialen. Daarnaast kreeg elke Renewi-vestiging de mogelijkheid om een eigen area in te richten op een nabijgelegen eiland, direct verbonden met het hoofdfestival. Met infotainment, inhoudelijke sessies en netwerk gelegenheden werd een omgeving gecreëerd die volledig in dienst stond van het merkverhaal: Samen zijn we Renewi.
Middels surveys hebben we het festival intern
geëvalueerd bij zowel medewerkers als de
centrale werkgroep. De eindscore?
4,8 uit 5 – een resultaat dat niet alleen cijfers weerspiegelt, maar ook cultuur, identiteit en trots.
Wat ons betreft de échte maatstaf van
succes: niet alleen een geslaagd event. Maar een ervaring die bijdraagt aan verbinding, herkenning, trots en toekomst.
Denk in campagnes. Denk in contentcreatie, in formats. Denk in herhaling. Zie jouw event als een contentgenerator: één goed georganiseerd event kan zorgen voor maanden aan authentieke, impactvolle communicatie.
Wat vaak door veel bedrijven nog wordt onderschat,” zegt Tim, “is dat de periode rondom het event zélf de content voor het oprapen ligt: behind-the-scenes materiaal, korte interviews met medewerkers van verschillende vestigingen, sfeerbeelden, reacties, mini-aftermovies per team, key moments, speeches, cultuurmomenten.
Dit alles levert niet alleen content op voor intern gebruik, maar ook voor employer branding, social campagnes of zelfs externe PR.” - en dit is échte unieke, authentieke content. Die niemand anders heeft en ook niet door AI gegeneerd kan worden.
Hier dus op juiste en slimme manier op inspelen levert echt een goudmijn aan content op waar je als bedrijf (merk) echt maanden lang effectief mee vooruit kunt. Je investeert zo niet alleen in mensen - in de cultuur - maar meteen ook strategisch in je (content) marketing. Denk vooraf echt goed na over hoe je dit momentum optimaal wil benutten: welke boodschap wil je extra laden? Welke pijlers en/of thematieken wil je krachtig benadrukken? Wat voor soort impact wil je creëren? Niet alleen tijdens, maar dus ook voor én na je event(s). TIP!
– Tim de Jong, contentmaker - Bureau voor evenementen
Deze Renewi case is een mooi voorbeeld. Daar was het personeelsfestival niet zomaar een feest: het was de uitkomst van meerdere fusies, waarbij de uitdaging lag in het samenbrengen van collega’s, afdelingen en bedrijfsculturen uit heel Nederland.
Het succes begon niet bij het event zelf, maar maanden daarvoor. Met een krachtig en volledig doordacht communicatievoortraject wisten we reuring te creëren, verwachtingen op te bouwen en betrokkenheid te activeren: van een teaservideo met eigen medewerkers in de hoofdrol (save the date + locatie-onthulling via narrowcasting). Campagnemix: posters, e-mails, video, social en narrowcasting, alles geïntegreerd.
Tot een gefaseerde contentreeks: programmering stukje bij beetje onthuld via animaties en een fysieke uitnodiging + maatwerk landingspagina met FAQ, updates en aanmeldflow. De vele vormen van content, inzet van diverse mediakanalen bedrijfsbreed en campagnematig communiceren resulteerde in een krachtig en collectief gedragen Renewi merkverhaal. Niet alleen tijdens, maar al ver voor én na het event.





















Voor het 100-jarig bestaan wilde Verhoeven.eu meer dan alleen één feestmoment: namelijk een jaarprogramma dat cultuur, merk en relaties versterkte. Doel was om trots, waardering en saamhorigheid tastbaar te maken voor medewerkers én hun families, en tegelijk de buitenwereld te betrekken bij een eeuw ondernemerschap en toekomstambitie.
Een project dat niet alleen een mijlpaal vierde, maar het bedrijf als merk én werkgever versterkte.
We kozen voor een jaar vol impact waarin meerdere momenten elkaar versterkten. Het startschot was een krachtige kick-off die het verhaal van 100 jaar Verhoeven neerzette en teams meenam in het programma. Via interne campagnes en activaties bouwden we betrokkenheid op zodat het momentum richting de zomer gestaag groeide met als hoogtepunt een corporate festival op eigen terrein: een volledig op maat ontworpen setting waarin de logistieke wereld van Verhoeven veranderde in een Verhoeven transport belevingswereld.
Het festivalweekend werd een warm eerbetoon aan honderd jaar ondernemerschap. Overdag genoten medewerkers en hun families van een indrukwekkende familiemiddag vol verhalen, trots en saamhorigheid. ’s Avonds transformeerde het terrein tot een sfeervol festivalsetting met muziek, entertainment en emotie. En het jubileum stopt hier niet: ook in het najaar volgde nog inspirerende activiteiten waarmee Verhoeven het jubileumjaar strategisch verlengt. Een jubileum dat laat zien hoe beleving, cultuur en merkversterking krachtig samen kunnen komen.



















Voor het 60-jarig bestaan van zorginstelling WSD, zijn we een intensief traject aangegaan van maar liefst twee jaar. In deze twee jaar hebben we samen met directie, management en alle relevante afdelingen gewerkt aan één ambitieus doel: het jubileumjaar inzetten als springplank voor ambities van de organisatie – volgens het Jubileum Jaarbooster Principe.
Met gedeelde focus is een zorgvuldige jaarstrategie bepaald met alle relevante betrokkenen op basis van wensen, behoeften en ambities. Resultaat: geen ad-hoc activiteiten, of events, maar een doordachte kalender met relevante en impactvolle momenten tijdens het lustrumjaar.
12 maanden vóór het eindfestival trapte we af met strategische sessies per afdeling en aanvullende focusgroepen (intern & extern) om het verhaal scherpen te krijgen en draagvlak te bouwen. Gedurende twee jaar waren we als eventbureau strategisch en operationeel samenwerkingspartner voor alle kalenderonderdelen. Impactvolle hoogtepunten
verspreid over het jaar:
• Nieuwjaarsbijeenkomst
• Participatiecongres
• Werkgevers event
• Open dag
• Corporate festival (eindfeest)
Door de tweejarige samenwerking en de intensieve co-creatie met directie, afdelingen en externe partners groeide het lustrum van losse activiteiten naar één doorlopend verhaal. Medewerkers voelden trots en saamhorigheid, stakeholders zagen een organisatie die richting geeft en verbindt. Het festival fungeerde als collectieve beloning en nieuwe aftrap tegelijk; de snelle oplevering van foto’s en aftermovie zorgde voor directe doorvertel- en content-impact intern én extern.
Verder een heel belangrijk aandachtspunt voor sociaal werkbedrijf WSD – met een doelgroep van medewerkers voor wie prikkels soms uitdagend zijn – was de realisatie van een festival met diverse area’s, waaronder prikkelarme ruimtes. Zo kon iederéén, ongeacht beperking of voorkeur, genieten van het jubileumfeest. Het WSD Festival vormde de feestelijke afsluiting van een jaar lang interne projecten en initiatieven. Deze opzet liet zien dat je met de juiste aanpak álle medewerkers kunt betrekken bij een viering, op een manier die bij hen past.
















Mocht je al een briefing hebben dan kun je deze uploaden. Zeker niet verplicht.
🎯 Zet nu de eerste stap naar een impactvol event.
🔒 Vertrouwelijk & volledig vrijblijvend.
Geen briefing maar wel ideeën? Plan dan een sparsessie met ons.
🔒 Alle informatie die je uploadt, wordt zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld.